Donderdag 1 september

1 september 2016 - Kalibaru, Indonesië

Gister heb ik al aangegeven dat wij iets langer mochten blijven liggen. Wij werden om 7:00 uur gewekt. Half 8 aan tafel voor het ontbijt en half 9 vertrekt de bus naar een grote Plantage. Op deze plantage krijgen wij een rondleiding. De producten die hier worden verbouwd zijn:  cacao, robusta koffie, rubber, nootmuskaat, peper, vanille, cososnoot. Deze plantage maakt gebruik van de civetkat. Deze kat eet de koffiebes, maar verteerd enkel het vlees van de koffiebes. De volgende dag schijt de kat de restant uit. Door de fermentatie in het maag-darmkanaal van dit beestje, krijgt de boon een bijzondere smaak. De bonen worden vervolgens gewassen, geroosterd en gemalen. Deze koffie is de duurste koffie ter wereld die gemaakt wordt van uitwerpselen.
Na de rondleiding werden wij getracteerd op een optreden van weeskinderen die op de plantage wonen. ' s Middags hebben wij de dag voor ons zelf. Het is lekker weer en kunnen aan het zwembad gaan liggen of lekker voor ons huisje gaan zitten en relaxen.
Of zoals ik doe even dee blog schrijven. Morgen weer vroeg op om af te reizen naar onze laatste bestemming Bali, waar wij 5 dagen aan het strand kunnen vertoeven en niets meer hoeven.

1. Ingrid:
    4 september 2016
    Geniet de laatste dagen van jullie rust en dan kun je de hele reis laten inwerken. Veel plezier
  2. Didi:
    9 september 2016
    Wat prachtig! Mag ik vragen welke Plantage dit was en/of hoe jullie dit geboekt hebben?

Groetjes,
    Didi